Sunday, September 25, 2016

Format, ciri-ciri kertas kerja

Format, ciri-ciri kertas kerja



JASA PEMBUATAN ADMINISTRASI BP/BK DI SEKOLAH DAN PTK/BK

HUBUNGI KAMI DI 081222940294
WA: 081222940294
BBM: 5AA33306

Untuk Detail Harga Administrasi Dan Perangkat BK Klik Disini
Untuk Pilihan Judul Dan detail Harga PTK/BK Klik Disini
Atau Cek FB Kami  DISINI


  1. 1. Format Menulis Kertas Kerja  Pelbagai kaedah dan format.  Bergantung kepada beberapa faktor/perkara lain.  Apa tujuannya, siapa khalayaknya, bagaimana penyampaiannya, apakah isi kandungannya dan lain-lain. Penting: ketekalan bentuk penulisannnya. • Sorotan kajian • Tajuk • Metodologi • Nama / Nama-nama pembentang kertas kerja • Analisis data / Dapatan • Nama institusi • Rujukan • Abstrak (Sinopsis/Ringkasan) • Lampiran • Pengenalan
  2. 2. • Tajuk • Latar belakang / Rasional • Objektif / Matlamat • Jangka masa yang diperlukan • Kumpulan sasaran • Andaian-andaian halangan • Anggaran belanjawan • Penubuhan jawatankuasa • Menentukan jadual tugas • Pelaksanaannya Malakukan penyesuaian agar menepati tujuan dan dapat mencapai objektifnya. Ingatlah bahawa penulisan perlu teliti dan lengkap.
  3. 3. Maklumat yang lengkap Kepanjangan yang sesuai
  4. 4. Bahasa yang baik dan tepat sangat penting Struktur ayat yang betul dan gramatis, pemakaian imbuhan perkataan yang tepat dan pemilihan kosa kata sesuai mengikut konteks dan situasi. Penulis memikirkan pemilihan kata dan ayat : kejelasan ketepatan Elakkan ulangan kekhususan kesesuaian
  5. 5. menggunakan bahasa yang sesuai. mudah difahami oleh pembaca dengan jelas. diolah dengan jelas tanpa diulang-ulang. bersesuaian dengan tujuan penghasilan kertas kerja.
  6. 6. Laras bahasa : variasi bahasa yang mempunyai ciriciri khusus dalam penggunaannya mengikut bidang. pemilihan kata, frasa, ayat, khalayak dan bidang yang diperkatakan. menggunakan laras bahasa formal. penggunaan laras yang tepat mengikut bidang. memudahkan khalayak memahami maksud. membuat pertimbangan tentang khalayaknya
  7. 7. satu satuan bahasa terlengkap dengan koheren dan kohesi tinggi yang berkesinambungan. disusun sesuai dengan urutannya supaya idea yang ingin disampaikan dapat dipersembahkan secara teratur. Pertalian antara satu maklumat dengan yang lain akan menampakkan satu pola atau keseluruhan kertas kerja. pemilihan kata dan susunan ayat : kesatuan yang utuh.
  8. 8. dipersembahkan dalam bentuk yang tekal dan konsisten terutama dari segi ejaan. Ejaan perkataan sama yang berbeza-beza menunujukkan ketidaktelitian penulis. Bahagian subtajuk ditulis dalam format yang sama terutama daripada segi membuat indent atau jarak tepi. memudahkan pembaca membuat rujukan dan kertas kerja yang kemas.
  9. 9. penting dalam penulisan kertas kerja. menyusun maklumat dengan susunan yang sesuai dan memberikan penomboran. Penulis membuat pembahagian penomboron tajuk. mudah dirujuk. membuat rujukan atau semakan dengan pihak-pihak tertentu. dapat menjawab persoalan-persoalan yang berkaitan. melakukan penambahbaikan
  10. 10. Kepanjangan yang sesuai tidak semestinya panjang. Bergantung kepada tujuan, khalayak, perkara yang diperkatakan, peruntukan kewangan. kerja bergantung kepada jenis kertas kerja dan tujuannya. menggunakan halaman lampiran untuk menyampaikan maklumat tambahan
  11. 11. Khairuddin bin Mohamad http://literasibahasamelayu.blogspot.com. 2011. Nota BM ` Kontekstual - Menulis Kertas Kerja Yang Baik.---Caeser Rio. 2011. Ciri-ciri Kertas Kerja. http://caeser rio.blogspot.com. _______ http://www.samizul.net. 2011. Panduan Menulis Kertas Kerja. 


No comments:

Post a Comment